Mikroelementy

Mikroelementy - tabela przykładowych produktów zawierających związki mineralne

Wapń

Mleko, żółtko jaj, skorupiaki, zielone liście warzyw

Składniki kości i zębów; odgrywa ważną rolę w krzepnięciu krwi, syntezie hormonów i kurczeniu się mięsni

Fosfor

Nabiał, mięso, ryby, drób i orzechy

Zapewnia prawidłową budowę kości i zębów. Odgrywa ważną rolę w kurczeniu się mięśni i funkcjonowaniu komórek nerwowych.

Żelazo

Mięso, wątroba, skorupiaki, żółtko jaj, rośliny strączkowe, orzechy i zboża

Ważny składnik hemoglobiny (transportującej tlen do komórek) i koenzymów współpracujących przy tworzeniu ATP.

Jod

Sól jodowana, owoce morza i tran z dorsza

Bardzo potrzebna gruczołowi tarczycy do syntezy tyroksyny, hormonu regulującego tempo procesów metabolicznych

Miedź

Jaja, mąka z pełnego przemiału, fasola, buraki, wątroba, ryby, szpinak, szparagi

Wraz z żelazem bierze udział w syntezie hemoglobiny.Składnik enzymu potrzebnego do produkcji pigmentu melaniny (nadającego skórze kolor).

Sód

Powszechnie występuje w wielu pokarmach. Sól kuchenna to chlorek sodu.

Ma bardzo duży wpływ na procesy osmotyczne.

Potas

Występuje w większości pokarmów

Uczestniczy w przekazywaniu impulsów nerwowych i kurczeniu się mięsni. Potrzebny w procesach wzrostu.

Chlor

Występuje w większości pokarmów, także w soli kuchennej.

Ważny dla utrzymania równowagi kwasowej krwi, równowagi wodnej i produkcji kwasu solnego w żołądku.

Magnez

Występuje w większości pokarmów

Potrzebny do normalnego funkcjonowania komórek mięśniowych i nerwowych. Bierze udział w tworzeniu kości.

Siarka

Wołowina, jagnięcina, wątroba, ryby, drób, jaja, ser, fasola

Składnik wielu hormonów (np. insuliny) i witamin (np. tiaminy), a zatem współuczestniczy w regulowaniu wielu funkcji organizmu.

Cynk

Szeroko rozpowszechniony w pokarmach

Potrzebny do normalnego wzrostu i produkcji insuliny

Mangan

W ilościach śladowych w zielonych roślinach

Potrzebny do procesów wzrostu, reprodukcji i laktacji.